zum Inhalt springen

Prof. Dr. Detlef Schoder

Prof. Dr. Detlef Schoder - Department of Information Systems and Information Management

Research focuses

Information Systems, Innovation Management, Digital Transformation, Business Intelligence and Analytics, Business Model Innovation, Electronic Business

Curriculum Vitae

  • 2016 Bundesverband für Logistik-Preis (2.Platz, zusammen mit Jettainer GmbH/Lufthansa Cargo)
  • 2016 Veranstalter Tagung "Hörfunk-Innovationen – Auf dem Weg zum interaktiven Radio“
  • Seit 2014 Gewählter Revisor der DFG
  • 2013 - 2015 Rufe aus dem In- und Ausland für Information Systems
  • 2013 Veranstalter Tagung "Herausforderungen und Chancen des Connected TV“
  • 2013 Co-Gastherausgeber zu Special Issue „Social Media“, Zeitschrift Künstliche Intelligenz
  • Seit 2012 Department Editor (Economics of Information Systems) der Zeitschrift Business Information Systems & Engineering (BISE) [Schwesterzeitschrift der Wirtschaftsinformatik]
  • Seit 2008 Direktor des Instituts für Rundfunkökonomie an der Universität zu Köln
  • Seit 2003 Professor/Leiter Lehrstuhl/Seminar für Wirtschaftsinformatik und Informationsmanagement, Universität zu Köln, WiSo-Fakultät
  • 2012 Gewählter Revisor der DFG
  • 2012 Business Award 201, 2nd Place, für Beiträge im BMBF geförderten Projekt „RescueIT“
  • 2006, 2009 Einladungen an das Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge, USA als Visiting Scholar (6 Monate, Forschungsfreisemester)
  • 2001 Ruf und Übernahme des neugegründeten Lehrstuhls für Betriebs-wirtschaftslehre (C4), insbesondere Electronic Business an der Wissenschaftlichen Hochschule für Unternehmensführung (WHU), Vallendar bei Koblenz.
  • 1995 - 2000 Wissenschaftlicher Assistent am Institut für Informatik und Gesellschaft (IIG) an der Universität Freiburg i.Br., bei Prof. Dr. Dr. h.c. Günter Müller
  • 1999 Habilitation am 20. Juli an der wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Freiburg i.Br., Venia legendi für „Betriebswirtschaftslehre“
  • 1991 - 1995 Promotion zum Dr. rer. pol., Universität Freiburg i.Br. zwischenzeitlich Vorträge und Forschungsarbeiten u.a. in Malaysia, USA, Kanada, Japan
  • 1990 - 1991 Examen: Diplom-Kaufmann Uni. (Studium der Betriebswirtschafts-lehre an der Universität Passau, bis zum Vordiplom an der LMU München)

Selected Publications

Transfer-Oriented Papers (Selection, 2005-)

  • Martin Harrysson, Detlef Schoder, and Asin Tavakoli: The evolution of social technologies, in: McKinsey Quarterly, June 2016, No. 3, pp. 8-12.
  • Schoder, D. (2015): Real-Time Marketing, study on behalf of the German Marketing Association (Deutscher Marketing Verband), July 2015. DMV, Köln und Düsseldorf. ISBN 978-3-9816652-5-3
  • http://www.marketingverband.de/der-dmv/studien/real-time-marketing/
  • Schoder, D.; Talalayevsky, A. (2010 and 2013): The Price Isn’t Right (joint publication MIT Sloan Management Review with Wall Street Journal, “Business Insight”), August 2010, re-print/re-published 2013
  • Schoder, D. (2011): „Informationsmanagement 2.0 – Nur der Wandel ist stetig“, in: WIRTSCHAFTSINFORMATIK & MANAGEMENT Ausgabe Nr.: 2011-02
  • Schoder, Detlef (2011). Fernsehmärkte im Umbruch - 4 Thesen. MedienWirtschaft. (4), 39-41.
  • Schoder, Detlef and Muhle, Steffen (2010). Geschäftsmodelle - Teilen und herrschen: Sich völlig gegen die Konkurrenz abzuschotten ist eine Strategie von gestern. Apple und Google zeigen, dass sich mit gezielter Öffnung völlig neue Wertschöpfungspotenziale erschließen lassen. Harvard Business Manager. 64-73.
  • Schoder, D. (2007): The Flaw in Customer Lifetime Value, [Forethought] in: Harvard Business Review, 12/2007.
  • Safaric, Alexander; Klasen, Patrick (2005): Studie IT-Organisation im Wandel, Was kommt nach Zentralisierung und Konsolidierung, [Capgemini-Studie unter der wissenschaftlichen Leitung von Detlef Schoder, Universität zu Köln]

Papers in peer-reviewed journals

  • Spiegel, Olav; Abbassi, Puja; Zylka, Matthäus; Schlagwein, Daniel; Fischbach, Kai; Schoder, Detlef (2016): Business Model Development, Founders’ Social Capital, and the Success of Early-Stage Internet Startups: A Mixed-Method Study, Information Systems Journal, Volume 26, Issue 5, September 2016, pp. 421–449.
  • Gensler, Sonja; Völckner, Franziska; Egger, Marc; Fischbach, Kai; Schoder, Detlef (2015 online): Listen to Your Customers: Insights into Brand Image Using Online Consumer-Generated Product Reviews. In: International Journal of Electronic Commerce 20(1), 112–141.
  • Tilly, Roman; Fischbach, Kai; Schoder, Detlef (2015): Mineable or Messy? Assessing the Quality of Macro-level Tourism Information Derived from Social Media. In: Electronic Markets - The International Journal on Networked Business, 25(3), 227–241. http://doi.org/10.1007/s12525-015-0181-2.
  • Putzke, J.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2014) Cross-Cultural Gender Differences in the Adoption and Usage of Social Media Platforms – An Exploratory Study of Last.FM. Computer Networks, http://dx.doi.org/10.1016/j.comnet.2014.08.027.
  • Posegga, O.; Zylka, M.P.; Putzke, J.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2014): Understanding the Lifestyle of Health and Sustainability. An Exploratory Study. International Journal of Organisational Design and Engineering. Vol. 3, No. 3/4, 2014, pp.338 – 357.
  • Schoder, D.; Putzke, J.; Metaxas, P.T.; Gloor, P.A.; Fischbach, K. (2014): Information Systems for “Wicked Problems” – Proposing Research at the Intersection of Social Media and Collective Intelligence, BISE/Wirtschaftsinformatik, 6(1): 3-10.
  • Daniel Simon, Kai Fischbach, Detlef Schoder (2013): Integrating IT Portfolio Management with Enterprise Architecture Management, in: Enterprise Modelling and Information Systems Architectures—An International Journal, 8(2).
  • Schoder, D.; Gloor, P. A.; Metaxas, P.T. (2012/2013): Guest Editors of Special Issue “Social Media” for Künstliche Intelligenz, [online: Springer First! December 2012, 27 (1),/2013
  • Schoder, D. and Gloor, P.A and Metaxas, P.T. (2013). Social Media and Collective Intelligence - Ongoing and Future Research Streams. KI - Künstliche Intelligenz. 27 (1), 9-15.
  • Simon, D.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2014): Enterprise Architecture Management and its Role in Corporate Strategic Management, in: Information Systems and e-Business Management, 12(1).
  • Gloor, Peter A; Grippa, F.; Putzke, J.; Lassenius, C.; Fuehres, H; Fischbach, K.; Schoder, D. (2012): Measuring social capital in creative teams through sociometric sensors, in: International Journal of Organisational Design and Engineering (IJODE) 2012 - Vol. 2, No.4  pp. 380 – 401.
  • Simon, Daniel; Fischbach, Kai; Schoder, Detlef (2012): An Exploration of Enterprise Architecture Research, in: Communications of the Association for Information Systems (CAIS), Vol. 31, 2012.
  • Fischbach, K.; Putzke, J.; Schoder, D. (2011): Co-Authorship Networks in Electronic Markets Research – An Exploratory Study. Electronic Markets – The International Journal on Networked Business 20(3/4).
  • Putzke, J.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2010): The Evolution of Interaction Networks in Massively Multiplayer Online Games", in: Journal of the Association of Information Systems (JAIS). Vol. 11: Iss. 2, Article 2. http://aisel.aisnet.org/jais/vol11/iss2/2.
  • Putzke, J.; Schoder D.; Fischbach, K. (2010): Adoption of Mass Customized Newspapers: An Augmented Technology Acceptance Perspective, Journal of Media Economics.
  • Simon, D.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2010): Application Portfolio Management — An Integrated Framework and a Software Tool Evaluation Approach. In: Communications of the Association for Information Systems /CAIS. Vol. 26, Article 3.
  • Available at: http://aisel.aisnet.org/cais/vol26/iss1/3
  • Schoder, D.; Talalayevsky, A. (2010 & 2013): The Price Isn’t Right [Dealing with the Left Tail] (joint publication with Wall Street Journal, “Business Insight”), August 2010, MIT Sloan Management Review. [re-published 2013]
  • Muhle, S.; Schoder, D.; Fischbach, K. (2010): Wertschöpfungspotenziale und strategische Implikationen einer Öffnung von Informationsressourcen – Phänomenologie und ein Bezugsrahmen, Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB), April 2010.
  • Fischbach, K. / Schoder, D. / Gloor, P. (2009): Analyse informeller Kommunikationsnetzwerke am Beispiel einer Fallstudie, in:  WIRTSCHAFTSINFORMATIK 2 / 2009 (Jubiläumsausgabe) &
  • Fischbach, K. / Schoder, D. / Gloor, P. (2009): Analysis of Informal Communication Networks – A Case Study, in:  Business & Information Systems Engineering BISE [internationale Ausgabe der WIRTSCHAFTSINFORMATIK], 2 / 2009.
  • Gloor, P. Oster, D. Raz, O. Pentland, A. Schoder, D. "The Virtual Mirror - Reflecting on Your Social and Psychological Self to Increase Organizational Creativity", July 2008, SSRN http://ssrn.com/abstract=1327521. Journal on International Studies of Management & Organization, Summer 2010 vol. 40, no. 2.
  • Kaplan, A.M. / Schoder, D. / Haenlein, M. (2007): Factors influencing the adoption of mass customization: The impact of base category consumption frequency and need satisfaction, in:
  • Journal of Product Innovation Management, Vol. 24, Number 2, March 2007, S. 101-116.
  • Gloor, P.A.; Paasivaara, M.; Schoder, D.; Willems, P. (2008): Finding collaborative innovation networks through correlating performance with social network structure, in: International Journal of Production Research, [online published April 2007], [printed] Vol. 46, Issue 5, 2008, 1357-1371.
  • Haenlein, M. / Kaplan, A.M. / Schoder, D. (2006): Valuing the real option of abandoning unprofitable customers when calculating customer lifetime value, in: Journal of Marketing, 70(3), 5-20.
  • Schoder, D. / Sick, S. / Putzke, J. Kaplan, A. M. (2006): Mass Customization in the Newspaper Industry: Consumer's Attitude Towards Individualized Media Innovations, in:
  • International Journal on Media Management, 8(1), 9-18.
  • Schoder, D. / Hänlein, M. (2004): The relative importance of different trust constructs for sellers in the online world, in: Electronic Markets: The International Journal of Electronic Commerce & Business Media, Volume 14 (1): 48-57.
  • Schoder, D. / Fischbach, K. (2003): Peer-to-Peer Prospects, in: Communications of the ACM, Viewpoint, Vol. 46, Nr. 2, S. 27 – 29.
  • Schoder, D.; Madeja, N. (2003): Is Customer Relationship Management a Success Factor in Electronic Commerce?, Journal of Electronic Commerce Research, Vol. 5, No. 1, 2004, 38-53.
  • Schoder, D. / Fischbach, K. (2003): "Peer-to-Peer-Netzwerke für das Ressourcenmanagement", in WIRTSCHAFTSINFORMATIK – State-of-the-Art, 45. Jg. 3/2003, S. 313 – 323.
  • Hellbrück, R.; Schoder, D. (2001): Stimulating the diffusion of EDI in health care, in:
  • International Journal of Healthcare Technology and Management [Special Series of International Journal of Technology Management], Vol. 3, Nos. 2/3/4, pp. 191-202.
  • Schoder, D.; Pai-Ling Yin (2000): Building Firm Trust Online – Barriers to E-Commerce and the Critical Role of Government, in: Communications of the ACM, Dec. 2000, Vol. 43, No. 12, S. 73-112.
  • Schoder, D.; Eymann, T. (2000): Mobile Agents Revisited / Mobile Agents: The real challenges of Mobile Agents, accepted "technical opinion", in: Communications of the ACM, June 2000/Vol. 43 No. 6, S. 111-112.
  • Schoder, D. (2000): Forecasting the success of telecommunication services in the presence of network effects, in: INFORMATION ECONOMICS AND POLICY, 12 (2000), S. 181–200.