zum Inhalt springen

Matthias Pilz

Matthias Pilz - Business and economic education and training

Research focuses

School Development, Modularisation of VET, Transition from School to Work, Comparative Vocational Education, Pre-Vocational Education, Case Studies

Curriculum vitae

  • 2009 Professor at the University of Cologne, Professorship for business and economic education and training
  • 2009 Onward Director of the German Research Center for Comparative Vocational Education and Training
  • 2010 Director Center for Modern Indian Studies at the University of Cologne
  • 2006 - 2009 Vice Dean of the Faculty III at the University of Education in Freiburg
  • 2005 - 2006 Ordinary Full Professor at the University of Education in Freiburg, Professorship for Business Education
  • 2002 - 2004 Post Doctoral employment at the Institute of Business Education and Educational Management at the University of St. Gallen, Switzerland
  • 2001 - 2002 Adviser for educational programs of the European Commission at the regional government (Bezirksregierung) Hannover
  • 2001 - 2002 Teacher at the department of banking and insurance of the Wirtschaftsschule Herrenhausen, College of Higher and Further education
  • 1998 - 2000 2nd State Examination Wirtschaftsschule Herrenhausen, College of Higher and Further education
  • 1999 Dr. rer. pol.
  • 1996 - 1998 Lecturer and research fellow at the Chair of Business education at the Technical University of Dresden
  • 1990 - 1995 Diploma in Business education (Diplom Handelslehrer) Georg-August-Universität Göttingen

Selected publications

  • Eswein, Mikiko; Alexander, Peter-Jörg; Pilz, Matthias (2022), Japan [Länderstudie]. In der Reihe: BIBB [Hrsg.], Internationales Handbuch der Berufsbildung, Leverkusen, Verlag Barbara Budrich, im Erscheinen
  • Pilz, Matthias; Li, Junmin [Hrsg.] (2020), Comparative Vocational Education Research: Enduring Challenges and New Ways Forward, Wiesbaden, Springer VS
  • Gessler, Michael; Fuchs, Martina; Pilz, Matthias [Hrsg.] (2019), Konzepte und Wirkungen des Transfers Dualer Berufsausbildung, Wiesbaden, Springer VS
  • Pilz, Matthias; Breuing, Kathrin; Schumann, Stephan [Hrsg.] (2019), Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne [Festschrift für Thomas Deißinger zum 60. Geburtstag], Wiesbaden, Springer VS
  • Wessels, Antje; Pilz, Matthias (2018), Indien [Länderstudie, zusätzlich auch in englischer Sprache erschienen unter dem Titel „International Handbook of Vocational Education and Training: India]. In der Reihe: BIBB [Hrsg.], Internationales Handbuch der Berufsbildung, Bd. 48, Leverkusen, Verlag Barbara Budrich
  • Pilz, Matthias [Hrsg.] (2017), Vocational Education and Training in Times of Economic Crisis: Lessons from Around the World, Cham, Springer International
  • Li, Junmin; Pilz, Matthias (2017), Modularisation in the German VET system: a study of policy implementation. In: Journal of Education and Work, Vol. 30, No. 5, S. 471–485
  • Pilz, Matthias; Zenner, Lea (2017), Using case studies in business education to promote networked thinking: findings of an intervention study. In: Teaching in Higher Education, online-first DOI: 10.1080/13562517.2017.1382467
  • Pilz, Matthias [Hrsg.] (2016), India: Preparation for the World of Work – Education System and School to Work Transition, Wiesbaden, Springer VS
  • Meinhard, David; Pilz, Matthias (2016), Betriebswirtschaftliche Fallstudien in der Hochschullehre –Lässt sich besseres lernen belegen? In: Das Hochschulwesen, 64. Jg., H. 1+2, S. 62-66
  • Pilz, Matthias (2016), Typologies in comparative vocational education: existing models and a new approach. In: Vocations and Learning, online first
  • Pilz, Matthias; Alexander, Peter-Jörg (2016), Berufliche Bildung in Japan: Gesellschaftliche Wertschätzung und Unternehmenspartizipation. In: Bildung und Erziehung, 69. Jg., H. 2, S. 209-225
  • Pilz, Matthias; Becker, Verena; Pierenkemper, Sarah (2015), Berufsbildung in Indien: Herausforderungen zwischen Quantität und Qualität. In: Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 111. Bd., H. 4, S. 502-523
  • Pilz, Matthias; Berger, Susanne; Canning, Roy (2014), Pre-Vocational Education in Seven European countries: A Comparison of Curricular Embedding and Implementation in Schools. In: European Journal of Educational Research, Vol.3, No.1, S. 25-41 [online verfügbar unter http://www.eu-jer.com/EU-JER_3_1_25_Pilz_etal.pdf]
  • Pilz, Matthias; Krisanthan, Balasundaram; Michalik, Björn; Zenner, Lea; Li, Jun (2016), Learning for life and/or work – the status quo of pre-vocational education in India, China, Germany and the USA. In: Research in Comparative and International Education , Vol. 11, Nr. 2, S. 117-134
  • Pilz, Matthias; Krüger, Jana (2013), Vernetztes Denken und Entscheidungsfindung im Ökonomieunterricht –Eine Fallstudiensammlung, Haan-Gruiten, Europa
  • Pilz, Matthias; Li, Junmin (2014), Tracing Teutonic footprints in VET around the world? The skills development strategies of German companies in the USA, China and India. In: European Journal of Training and Development, Vol.38, No.8, S. 745-763
  • Pilz, Matthias; Theis, Sabrina (2013), Selbst-und Sozialkompetenzen fördern: Lehr-Lernarrangements für die Ausbildung im Einzelhandel, Köln, Bildungsverlag EINS
  • Edeling, Sabrina; Pilz, Matthias (2016), Teaching self- and social competencies in the retail sector Findings from vocational schools in Germany, Italy and Poland. In: Education + Training, Vol. 58, No. 9, S. 1041-1059
  • Meinhard, David; Pilz, Matthias (2016), Betriebswirtschaftliche Fallstudien in der Hochschullehre –Lässt sich besseres lernen belegen? In: Das Hochschulwesen, 64. Jg., H. 1+2, S. 62-66
  • Papenbrock, Jutta; Breselge, Samuel; Joswig, Jessica; Klein, Jan; Pilz, Matthias (2016), Wirtschaftliches Grundverständnis in nicht -ökonomische Studiengänge integrieren - oder: Ökonomie in der Biologie? – Ein Beispiel zur fallbasierten Hochschulausbildung an angehenden Biologen/innen. In: Das Hochschulwesen, 64. Jg., H. 1+2, S. 42-47
  • Theis, Sabrina; Pilz, Matthias (2014), Evaluation von Lehr-Lernarrangements zur Förderung von Selbst- und Sozialkompetenz. In: Pädagogische Rundschau, 68. Jg., H. 2, S. 167-183